dijous, 17 de gener del 2013

Nihil prius fide

Testament d'Ausiàs March
Si una exposició potser titllada de peculiar sense cap mena de dubtes és la que s’ha presentat a la Real Academia de Bellas Artes amb el títol Comparece: España, muntada per celebrar el 150 aniversari de la llei del notariat. 
Ens dóna la benvinguda un quadre pintat al segle XVII, propietat de l’Academia, d’autoria desconeguda representant a sant Joan Evangelista, patró dels notaris, i que té uns tocs i certes reminiscències, o al menys a mi m’ho sembla, del jove Velázquez.
La mostra és una autèntica caixa de sorpreses on hi podem trobar de tot i les coses més dispars. Des de l’escriba egipci Huy, del museu egipci de Barcelona, al retrat del marquès de la Ensenada, fundador de l’Academia al 1752, pintat per Jacopo Amigoni. De Goya hi ha el magnífic autoretrat de l’Academia i el retrat del compte de Floridablanca del Prado. Un curiós retrat de Lope de Vega, atribuït a Eugenio Cajés, de la Fundación Lázaro Galdiano i un retrat del rei Carlos II de Carreño Miranda del Prado. 
Curiosos són els testaments, i n’hi han uns quants: Lope de Vega, Amerigo Vespucci, Calderón de la Barca, Goya, Carlos III. Crida l’atenció per la seva bellesa el d’Ausiàs March; per la seua brevetat el de l’autor de l’atemptat amb bomba al Liceu; el testament polític d’Enric Prat de la Riba.
Continuant amb rareses, hi podem trobar la constitució de la societat per la construcció del tren Barcelona-Mataró, la compravenda dels terrenys per l’edificació de la Sagrada Família, la fundació d’Aguas de Barcelona, els plànols del Park Güell i la matriu de segellar de Martí l’Humà.
A l’exposició hi ha gran quantitat de documents i objectes relacionats amb Catalunya, la qual cosa em fa pensar, i seria desitjable, que potser la portaran a Barcelona. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada