Ugolin empresonat, Rodin (fotogravat)
L’Academia de San Fernando de Madrid, seu de la Calcografía Nacional, sol presentar exposicions difícilment classificables i completíssimes, sortint-se de les típiques mostres per acumular visitants. Aquest cop ha hostejat una exposició dels coneguts com dibuixos negres de Rodin. La mostra, que gràcies a haver estat prorrogada vaig poder veure pels pèls, és un compendi dels fotogravats fets per la casa Goupil, casa pionera en les noves tècniques de reproducció d’obres d’art, que d’aquesta manera posaven a l’abast d’un públic més ampli i amb menys poder adquisitiu l’obra dels artistes.
La majoria de les estampes estan inspirades en l’infern de la Divina Comèdia del Dant, durant l’època que l’escultor estava modelant la inacabada Les portes de l’Infern. Dimonis, fúries, centaures, rèptils es barregen amb espectres o amb Mahoma al cercle dels heresiarques i la barca de Caront de la mà de Dant i Virgili en el seu viatge per l’inframón. El compte Ugolí, que presoner amb els seus fills, quant aquests van morir de fam, se’ls va menjar és un dels temes recurrents. Molts dels dibuixos evoquen els treballs de Miquel Àngel.
Figuras de sombras, es titula l’exposició que reuneix 129 estampes calcogràfiques d’una època en que quasi bé tot el procés era artesanal i que tenen molt a veure amb el gust per l’art oriental que es va posar de moda a París entre els artistes emergents. Les estampes xilogràfiques japoneses, els Ukiyo-e (pintures del món flotant) i el Nishiki-e que permetien fer grans tiratges imprimint a tot color, van inspirar a molts dels creadors de l’època.
De l’exposició, no s’ha pogut fer publicitat ni, malauradament, editar un catàleg, cap entitat cultural, política o financera ha volgut aportar els 8000€ que calien.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada