dimarts, 17 de novembre del 2009

La mirada de Velázquez.


Retrat d'home, Velázquez. MET,NY.

El món de l’art celebra des de fa uns quans mesos i els diaris ho “esbomben com notícia cultural” la, diguem-ne, descoberta d’un nou quadre pintat per Velázquez. A un, li estranya que hagin passat tants anys i s’hagi necessitat de tota mena de tècniques modernes per arribar a confirmar el que per allà al 1917 un hispanista alemany, August Mayer, ja mantenia contra l’opinió d’altres amateurs.
El quadre, és el retrat d’un home i suposadament, és un esbós, una prova, pel retrat del soldat que surt a la part dreta de La Rendición de Breda i que crec que el supera amb escreix. De fet, en el món de la pintura, molts esbossos de retrats solen superar al retrat en si, perquè no queden tant refets ni llepats.
A un, després de tants anys, ja no li estranya que els experts puguin arribar a tal grau de ceguesa, però tractant-se de Velázquez és realment decebedor. Que dubtin d’obres d’altres pintors no és gens d’estrany però no reconèixer la mà del mestre, diu poc dels estudiosos. I si encara dubtaven de la pinzellada i els grisos del fondo, cóm dubtar de la mirada?
I si en tot cas fos obra d’algun dels seus alumnes, collons quin alumne que pinta com el mestre!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada